For å undersøke hvordan elevene på skolen ser på religion laget klassen vår en spørreundersøkelse som grupper på tre delte ut til de ulike klassene. Spørsmålene handlet blant annet om hvilken religion elevene tilhørte, hvor troende de var, hvor ofte de deltok i religiøse aktiviteter og om de respekterte andre religioner. Min gruppe valgte å se på sitasjonen blant lærerne.
Generelt
83 % av jentene og bare 67 % av guttene på studiespesialisering svarte at de tilhørte en religion. Forskjellen mellom kjønnene var som forventet, i og med at jenter gjerne er mer opptatt av følelser og overnaturlige fenomener mens gutter heller vil være "barske" og jordnære. Vi så også ulikheter mellom studieprogrammene. På sciencelinja krysset bare 52 % av jentene og 29 % av guttene av for en religion. Det var som ventet at de som liker realfag er mindre troende enn de på studiespesialisering og musikklinja, da tro strider mot den vitenskapelige tenkemåtens fokus på bevis og dokumentasjon. På musikklinja var det ingen muslimer, og det er noe som kan ha med kultur å gjøre. I Norge er det nok ikke like vanlig å spille instrumenter i muslimske miljøer som i etnisk norske, eller spesielt i kristne. Kristne bruker jo mye mer musikk på sine samlinger enn det muslimene gjør.
Lærerne
Vår gruppe ønsket å undersøke lærernes syn på religion, og her er noen av resultatene vi fikk:Er du troende? Sortert etter alder |
Lærerne deltar heller ikke særlig ofte på religiøse aktiviteter, noe som stemmer godt med de andre resultatene. De aller fleste deltar aldri på religiøse aktiviteter eller gjør det bare ved høytider. Dette kan gjelde både troende og ikke-troende, da troende kan ha en personlig tro uten ønske om å delta på gudstjenester, mens mange ikke-troende møter opp på for eksempel julegudstjeneste eller dåp fordi det er en viktig tradisjon.
En tydelig tendens blant ansatte på skolen er at de
respekterer andre religioner. På spørsmålet «Hvordan ser du på andre religioner?»
svarte alle de spurte at de «respekterer dem».
Å arbeide som lærer krever at man møter alle typer elever med et åpent
sinn, derfor er dette et logisk resultat.
De fleste videregående skoler har et multikulturelt miljø og når man
velger en lærerutdanning velger man også en multikulturell hverdag.
PS: Jeg har ikke fått resultater fra alle gruppene og har derfor ikke tatt med statistikk fra alle klassene som ble spurt
PS: Jeg har ikke fått resultater fra alle gruppene og har derfor ikke tatt med statistikk fra alle klassene som ble spurt
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar